Autoritățile administrației publice locale trebuie să deruleze anual un proces de evaluare riguroasă și obiectivă a proiectelor de investiții, în general, nevoile de investiții ale unităților administrativ-teritoriale (UAT) depășind resursele financiare de care acestea dispun.
Se impune instituționalizarea unui proces de prioritizare a investițiilor publice pe baza unui set unitar de criterii de prioritizare și care urmărește, în principal:
– alinierea portofoliului proiectelor de investiții în continuare, precum și a investițiilor noi ce se finanțează din fonduri publice cu prioritățile naționale/ sectoriale, județene, ale municipiului București, după caz, precum și ale autorităților;
– încurajarea proiectelor finanţate din surse nerambursabile;
– includerea în cadrul proiectelor finanțate din fonduri publice a celor cu beneficii economice și sociale ridicate;
– încadrarea proiectelor ce urmează a fi finanțate în urma prioritizării în resursele bugetare prevăzute pentru fiecare an;
– reducerea întârzierilor în implementarea proiectelor, asigurându-se că acestea vor fi finalizate conform duratelor de realizare aprobate;
– consolidarea procesului de luare a deciziilor ce privesc investițiile publice.
Prin implementarea abordării multicriteriale de prioritizare a investițiilor publice de către autoritățile locale se asigură astfel o utilizare mai echilibrată și mai eficientă a fondurilor bugetare alocate proiectelor de investiții.
În funcție de caracteristicile proiectelor de investiții pot interveni două situații:
Situația 1: Prioritizarea investițiilor publice ce intră sub incidența OUG nr. 88/2013[1]
Pentru prioritizarea investițiilor publice ce intră sub incidența OUG nr. 88/2013, compartimentul de resort din cadrul aparatului de specialitate al Primarului sau al Consiliului Județean va aplica metodologia, principiile și criteriile de prioritizare prevăzute HG nr. 225/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice privind prioritizarea proiectelor de investiții publice, cu modificările și completările ulterioare.
Totodată, în acest caz, în procesul de prioritizare a investițiilor publice se va ține cont de precizările metodologice privind acordarea punctajelor și justificarea acordării acestora cuprinse în Anexa nr. 1 la HG nr. 225/2014.
Sub incidența prevederilor OUG nr. 88/2013 și a criteriilor mai sus menționate, vor intra investițiile publice semnificative[2] derulate de autoritățile locale, în cazul în care proiectul este cofinanțat din fonduri alocate de la bugetul de stat sau ale unui operator economic asupra căruia statul deține controlul și este reclasificat în sectorul administrației publice potrivit Regulamentului (UE) nr. 549/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 mai 2013 privind Sistemul european de conturi naționale și regionale din Uniunea Europeană, cu modificările și completările ulterioare.
Totodată, potrivit art. 39 lit. c) din OUG nr. 88/2013 se consideră investiții publice și investițiile realizate din credite bancare garantate de către stat, contractate de o unitate administrativ-teritorială.
Situația 2: Prioritizarea investițiilor publice la nivel local, cu excepția celor ce intră sub incidența OUG nr. 88/2013
În procesul de prioritizare a investițiilor trebuie avute în vedere două obiective fundamentale de prioritizare:
- Alinierea investiției la Planul Strategic Instituțional;
- Eliminarea deficiențelor din domeniul asociat investiției.
Prioritizarea investițiilor va urma o abordare în două etape.
ETAPA 1
Un prim pas pentru prioritizarea investițiilor ce urmează a fi bugetate în cursul unui exercițiu financiar constă în prioritizarea funcțiilor (atribuțiilor) ce urmează a fi exercitate de autoritățile administrației publice locale în anul calendaristic respectiv.
Principalul input pentru identificarea funcțiilor (atribuțiilor) prioritare îl constituie Planul strategic instituțional (PSI). PSI este un instrument de management ce oferă o imagine clară a politicilor publice, angajamentelor şi măsurilor care urmează a fi promovate la nivelul autorităților locale și considerate prioritare de acestea pentru perioada de implementare a PSI.
Funcțiile la care sunt aliniate obiectivele strategice corespund competențelor (atribuțiilor) stabilite autorităților locale de Codul administrativ și totodată serviciilor publice asociate (Figura 1).
Figura 1 Traseul metodologic de stabilire a funcțiilor (atribuțiilor) prioritare ce urmează a fi exercitate în perioada de implementare a PSI
ETAPA a 2-a
Odată stabilite serviciile publice prioritare, prin respectarea traseului metodologic de prioritizare ilustrat în Figura 1, se aplică un set de criterii generale de prioritizare prin care se urmărește promovarea investițiilor care, în principal, contribuie la eliminarea deficiențelor identificate în în aceste domenii. Trebuie menționat faptul că aceste criterii de prioritizare trebuie să țină cont și de documentele de politici publice de la nivel național, al Regiunii de Dezvoltare din care face parte UAT-ul, județean și/sau local.
În lipsa PSI nu pot fi identificate serviciile publice asociate domeniilor prioritare de realizare a investițiilor publice.
În acest caz și până la implementarea PSI vor fi selectate în baza unei analize riguroase principalele domenii de investiții, cum ar fi, educație, sănătate, asistență socială, infrastructură.
Într-un anumit domeniu selectat, cum ar fi de exemplu domeniul mediu, ar putea fi realizate investiții ce privesc creșterea eficienței energetice la nivelul imobilelor aflate în administrarea autorităților locale, precum și investiții de regenerare urbană.
Astfel, în funcție de sub-domeniul prioritar, lista criteriilor de prioritizare a investițiilor și deficiențele aferente sub-domeniului (decalaje privind calitatea și/sau gradul de acoperire) trebuie identificate corespunzător de compartimentul de resort din aparatul de specialitate al Primarului sau Consiliului Județean, după caz.
[1] OUG nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaționale, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare.
[2] În conformitate cu art. 40 lit. a) din OUG nr. 88/2013 un proiect de investiție publică este considerat semnificativ atunci când valoarea totală estimată a proiectului depășește 100 de milioane lei.