(analiză privind stabilirea nivelului veniturilor salariale pentru funcționarii publici și personalul contractual din cadrul familiei ocupaționale ”Administrație” prin perspectiva actelor normative emise în ultimii cinci ani şi a interpretării acestora de către Curtea de Conturi a României)
Drepturile salariale ale angajaţilor din administraţia publică locală
(analiză privind stabilirea nivelului veniturilor salariale pentru funcționarii publici și personalul contractual din cadrul familiei ocupaționale ”Administrație” prin perspectiva actelor normative emise în ultimii cinci ani şi a interpretării acestora de către Curtea de Conturi a României)
În opinia Curţii de Conturi a României, dispozițiile art. I alin. (1) a1 OUG nr. 130/2021 nu au aplicabilitate pentru funcționarii publici și personalul contractual din cadrul familiei ocupaționale “Administrație” din aparatul propriu al consiliilor județene, primării și consilii locale, din instituțiile și serviciile publice de interes local și județean din subordinea acestora.
Parcurgerea normelor legale care guvernează aspectele în această cauză trebuie făcută ţinând cont de succesiunea actelor normative emise:
I . Legea-cadru nr. 153/2017
Art. 11
„(1) Pentru funcționarii publici și personalul contractual din cadrul familiei ocupațianale ”Administrație” din aparatul propriu al consiliilor județene, primării și consilii locale, din instituțiile și serviciile publice de interes local și județean din subordinea acestora, salariile de bază se stabilesc prin hotărârea consiliului local, a consiliului Județean sau a Consiliului General al Municipiului București, după caz, în urma consultării organizației sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, după caz, a reprezentanților salariaților.
(2) Nomenclatorul funcțiilor necesare desfășurării activităților specifice fiecărei instituții sau autorități a administrației publice locale, precum și ierarhia funcțiilor sunt prevăzute în anexa nr. VIII cap. I lit. A pct. III și cap. II lit. A pct. IV.
(3) Stabilirea salariilor lunare potrivit alin. (1) se realizează de către ordonatorul de credite, cu respectarea prevederilor art. 25.
(4) Nivelul veniturilor salariale se stabilește, în condițiile prevăzute în alin.(1) și (3), fără a depăși nivelul indemnizației lunare a funcției de viceprimar sau, după caz, a indemnizației lunare a vicepreședintelui consiliului județean, sau, după caz, a viceprimarului municipiului București, corespunzător nivelului de organizare: comună, oraș, municipiu, sectoarele municipiului București, primăria generală a municipiului București, exclusiv majorările prevăzute la art. 16 alin. (2), cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate în bugetele dc venituri și cheltuieli.
(5) Angajarea, promovarea, avansarea în gradație a personalului. prevăzut la alin. (1) se fac cu respectarea prevederilor prezentei legi, precum și a celorlalte reglemenăari specifice funcționarilor publici și personalului contractual.”
Art. 13
„Modul de stabilire a indemnizațiilor lunare pentru funcțiile de demnitate publică
(1) Indemnizațiile lunare pentru funcțiile de demnitate publică se determină prin înmulțirea coeficienților din anexa nr. IX cu salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată în vigoare.
(2) Perioada în care persoanele prevăzute la alin. (1) au ocupat funcții de demnitate publică constituie vechime în muncă și în specialitate.”
Art. 38
Aplicarea legii
(3) İncepând cu data de 1 ianuarie 2018 se acordă următoarele creşteri salariale:
- f) indemnizațiile lunare pentru funcțiiłe de demnitate publică prevăzute în anexa nr. IX se stabilesc pe baza coeficienților şi a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată;”
- Ordonanţa de urgență nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare.
„ 7) Prin derogare de la prevederile art. 38 alin. (3) łit. f) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modifìcările și completările ulterioare, în anul 2020, începând cu drepturile aferente lunii ianuarie 2020, indemnizațiile lunare pentru funcțiile de demnitate publică și funcțiile asimilate acestora, prevăzute în anexa nr. IX la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, se mențin la nivełul aferent lunii decembrie 2019.”
- Ordonanța de urgență nr. 226/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene, cu modificările și completärile ulterioare
Articolul I
„(1) Prin derogare de la prevederile art. 38 alin. (4) și (4^1) lit. c) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2021, începând cu data de 1 ianuarie, cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor de funcție/salariilor de funcție/indemnizațiilor de încadrare lunară de care benefìciază personalul plătit din fonduri publice se menține la același nivel cu cel ce se acordă pentru łuna decembrie 2020 în măsura în care personalul ocupă aceeași funcție şi își desfășoară activitatea în aceleaşi condiții.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 38 alin. (3) lit. f) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modifìcările și completările ulterioare, în anul 2021, începând cu drepturile aferente lunii ianuarie, indemnizațiile lunare pentru funcțiile de demnitate publică și funcțiile asimilate acestora, prevăzute în anexa nr. IX la Legea – cadru nr. 153/2017, cu modifìcările și completările ulterioare, se mențin la nivelul aferent lunii decembrie 2020.
(3) În anul 2021, începând cu luna ianuarie, cuantumul sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor, primelor și al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menține cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2020, în măsura în care personalul ocupă aceeași funcţie și își desfășoară activitatea în aceleași condiții.”
- Ordonanța de urgență nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
Articolul I
„(1) Prin derogare de la prevederile art. 38 alin. (4) și (4^1) lit. c) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2022, începând cu data de 1 ianuarie, cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor de funcție/salariilor de funcție/indemnizațiilor de încadrare lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menține la acelaşi nivel cu cel ce se acordă pentru luna decembrie 2021, în măsura în care personalul ocupă aceeaşi funcție și își desfășoară activitatea în aceleaşi condiții.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 3 alin. (3) lit. f) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2022, începând cu data de 1 ianuarie, indemnizațiile lunare pentru funcțiile de demnitate publică și funcțiile asimilate acestora, prevăzute în anexa nr.IX la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, se mențin la nivelul aferent lunii decembrie 2021.”
Astfel, interpretarea coroborată a acestor dispoziții legale conduce la concluzia că pentru funcționarii publici și personalul contractual din cadrul administrației publice locale, drepturile salariale sunt stabilite în conformitate cu dispozițiile art. 11 din Legea-cadru nr. 153/2017.
De asemenea, Legea – cadru nr. 153/2017 consimte asupra unor criterii clare pentru stabilirea salariului de bază și a salariului lunar al personalului din aparatul propriu al autorităților administrației publice locale, criterii care sunt obligatorii pentru autoritățile administrației publice locale, astfel:
– salariile de bază se stabilesc prin hotărâre a consiliului local, a consiliului județean sau a Consiliului General al Municipiului București, după caz, în urma consultării organizației sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, după caz, a reprezentanților salariaților;
– nomenclatorul funcțiilor necesare desfașurării activităților specifice fiecărei instituții sau autorități a administrației publice locale, precum și ierarhia funcțiilor sunt prevăzute în anexa nr. VIII cap. I lit. A pct. III și cap. II lit. A pct. IV (art. 11 alin (2) din lege);
– nivelul veniturilor salariale se stabilește, fără a depăși nivelul indemnizației lunare a funcției de viceprimar sau, după caz, a indemnizației lunare a vicepreședintelui consiliului județean ori, după caz, a viceprimarului municipiului București, corespunzător nivelului de organizare: comună, oraș, municipiu, sectoarele municipiului București, primărie generală a municipiului București (art. 11 alin. (4) din lege);
– angajarea, promovarea și avansarea în gradație a personalului prevăzut la art. 11 alin. (1) din lege se fac cu respectarea prevederilor legii, precum și a celorlalte reglementări specifice funcționarilor publici și personalului contractual (art. 11 alin. (5)).
Curtea de Conturi a României precizează în răspunsul făcut public că ”Potrivit textelor de lege menționate anterior, în materia salarizării personalului din aparatul propriu al autorităților administrăției publice locale legiuitorul acordă competență exclusivă consiliilor locale/consiliilor județene/Consiliului General a1 Municipiului București, așa cum este reglementat prin dispozițiile art, 61it. a) din Legea – cadru nr. 153/2017, potrivit cărora, sistemul de salarizare reglementat prin prezenta lege are la bază următoarele principii:
- a) principiul legalității, în sensul că drepturile de natură salarială se stabilesc prin norme juridice de forța legii, cu excepția hotărârilor prevăzute la 11 alin. (1), conform principiilor anunțate de art. 120 din Constituția României, republicată, dar cu încadrare între limitele minime și maxime prevăzute prin prezenta lege.”
Prin urmare, autoritățile administrației publice locale au dreptul de decizie referitor la stabilirea salariului de baza al acestor categorii de personal din sistemul bugetar, dipunând prin bugetul local, de resursele și mijloacele necesare exercitării acestei competențe, condiția impusă de legiuitor cu privire la personalul din administrația publică locală fiind ca nivelul veniturilor salariale reglementate conform art. 11 alin. (1) și (3) din Legea – cadru nr. 153/2017, respectiv salariul lunar, să se stabilească fără a depăși nivelul indemnizației lunare a funcției de viceprimar al unității administrativ teritoriale/vicepreședinte al consiliului județean (exclusiv majorarea de 25% acordată pentru implementarea proiectelor finanțate din fonduri europene nerambursabile), conform art. 11 alin. (4) din același act normativ.
În ceea ce priveşte raportarea la indemnizația lunară a funcției de viceprimar a1 unității administrativ teritoriale/vicepreședinte al consiliului județean, trebuie avute în vedere prevederile art. 38 alin. (3)1it. f) din Legea – cadru nr. 153/2017, dar și cele ale art. I alin (2) din OUG nr. 130/2021 care mențin nivelul indemnizației în anul 2022 la nivelul aferent lunii decembrie 2021, coroborate, de asemenea, cu prevederile art. I (2) din OUG nr. 226/2020 care plafonează nivelul indemnizației în anul 2021 la nivelul aferent lunii decembrie 2020, precum și cu prevederile art. 34 alin. (7) din OUG nr. 114/2018, prin care se mențin indemnizațiile în anul 2020 la nivelul lunii decembrie 2019, astfel:
Art. I alin (2) din OUG nr. 130/2021:
„(2) Prin derogare de la prevederile art. 38 alin. (3) lit. f) din Legea – cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2022, începând cu data de 1 noiembrie, indemnizațiile lunare pentru funcțiile de demnitate publică și funcțiile asimilate acestora, prevăzute în anexa nr. IX la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modifîcările și completările ulterioare, se mențin la nivelul aferent lunii decembrie 2021.”
Art. I alin. (2) din OUG nr. 226/2020:
„(2) Prin derogare dc la prevederile art. 38 alin. (3) lit. f) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificăriie și completările ulterioare, în anul 2021, începând cu drepturile aferente lunii ianuarie, indemnizațiile lunare pentru funcțiile de demnitate publică și funcțiile asimilate acestora, prevăzute în anexa nr. IX la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, se mențin la nivelul aferent lunii decembrie 2020.”
Art. 34 alin (7) din OUG nr. 114/2018
„(7) Prin derogare de la prevederile art. 38 alin. (3) lit. f) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2020, începând cu drepturile aferente lunii ianuarie 2020, îndemnizațiile lunare pentru funcțiile de deminitate publică și funcțiile asimilate acestora, prevăzute în anexa nr. IX la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, se mențin la nivelul aferent lunii decembrie 2019.”
În concluzie, în opinia Curţii de Conturi a României, pentru funcționarii publici și personalul contractual din cadrul familiei ocupaționale ”Administrație” din aparatul propriu al consiliilor județene, primării și consilii locale, din instituțiile și serviciile publice de interes local și județean din subordinea acestora nu sunt incidente prevederile art. I alin. (1) din Legea nr.130/2021, potrivit cărora cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor de funcție/salariilor de funcție/indemnizațiilor de încadrare lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se mențin la acelaşi nivel cu cel ce se acordă pentru luna decembrie 2021 în măsura în care personalul ocupă aceeaşi funcție și își desfășoară activitatea în aceleaşi condiții, această plafonare fiind aplicabilă personalului a cărui salarizare se realizează în condițiile prevederilor art. 38 alin. (4) și (4^1) lit. c) din Legea – cadru nr. 153/2017.
În privința stabilirii salariilor dc bază pentru funcționarii publici și personalul contractual din cadrul familiei ocupaționale „Administrație” din aparatul propriu al consiliilor județene, primării și consiliile locale, din instituțiile și serviciile publice de interes local și județean din subordinea acestora sunt aplicabile dispozițiile art. 11 alin. (1) și (4) din Legea-cadru nr.153/2017, coroborat cu prevederile legale care reglementează stabilirea indemnizațiilor lunare pentru funcțiile de demnitate publică.”
„Un argument în plus în susținerea acestei opinii îl reprezintă și considerentele Deciziei Curții Constituționale nr. 370/16.06.2020 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 11 alin. (4) din Legea-cadru nr.153/2017, respectiv cele menționate la pct. 3 l din decizie:
„(… ) Pe de artă parte, Curtea a arătat că reglementarea modului de stabilire a veniturilor lunare pentru personalul plătit din fonduri publice din aparatul propriu al autorităților administrației publice locale, prin hotărârea consiliului local, a consiliului județean sau a Consiliului General al Municipiului București, în limitele prevăzute de Legea – cadru nr. 153/2017 (limita minimă.- salariul minim brut pe țară și limita maximă – indemnizația lunară corespunzătoare funcției de viceprimar/vicepreședinte al consiliului județean), este opțiunea liberă a legiuitorului, ținând seama de responsabilitatea, complexitatea și riscurile funcțiilor specifice în cadrul acestei categorii de personal, diferită de alte categorii de personal plătit din fonduri publice.” – precizează Curtea de Conturi a României.
Totodată, la stabilirea nivelului veniturilor salariale, inclusiv a personalului din administrația publică locală, trebuie avute în vedere și prevederile art. 3 alin. (1) și (4) din Legea-cadru nr. 153/2017, potrivit cărora gestionarea sistemului de salarizare a personalului din instituțiile și autoritățile publice se asigură de fiecare ordonator de credite. Ordonatorii de credite au obligația de a stabili salariile de bază, indemnizațiile de încadrare/indemnizațiile lunare, după caz, precum și sporurile, alte drepturi salariale în bani și în natură prevăzute de lege și de a asigura promovarea personalului în funcţii, grade și trepte profesionale și avansarea în gradații, în condițiile legii, astfel încât să se încadreze în sumele aprobate cu această destinație în bugetul propriu.
La aceste venituri salariale se vor adăuga veniturile de natură nesalarială (vouchere de vacanţă, alocaţia de hrană şi altele).